Mini motoren

 

De Mini motor stamt af van de BMC A-series motor waarmee de Austin A35mini blok groen en Morris Minor 1000 waren uitgerust.
De cylinderinhoud werd gereduceerd tot 848 cc door de slag te verkleinen van 76 naar 68.2 mm.
In de loopvan de produktie zijn motoren gebouwd variërend van 848 tot 1275 cc.
Bij de introductie van de Metro zijn een aantal veranderingen ingevoerd en kreeg de motor de naam Aplus.
Een goed onderhouden motor kan meer dan 100.000 km zonder problemenmee.
Wordt de motor echter verwaarloost dan is olieverbruik en lekkage alveel eerder te verwachten.

 

 

 

miniblok los Voor vervanging van een versleten motor,  of indien betere prestaties gewenst zijn,
wordt vaak de inbouw van een 1275 cc  motor overwogen.
Gebruikte 1275cc motoren zijn relatief  gemakkelijk verkrijgbaar.
Meestal is de geschiedenis van de motor  echter niet bekend.
Ervaring heeft ons geleerd, dat de enige  manier om problemen te voorkomen is een revisie van  blok en cylinderkop.

 

 

 

* Het blok moet gevlakt wordenminiblok
* De cylinderwanden moeten gehoond worden
* goede kwaliteit overmaatse zuigers.
* de krukas moet geslepen worden
* nieuwe drijfstanglagerschalen en hoofdlagerschalen worden gemonteerd.
* krukas en eventueel vliegwiel worden uitgebalanceerd.
* De cylinderkop wordt gevlakt
* klepzetels worden zo nodig vervangen.
* klepzetels worden ingeslepen.
* blok en cylinderkop worden gereinigd.
* montage met nieuwe koppakking.